Variert trening

Orientering er en idrett som er lett å kombinere med andre ting. Det er lurt å gjøre dette, fordi variasjon gleder hodet, men også fordi man på dette viset kan unngå slitasjeskader og problemer som følger med det.

En god idrett nummer to kan være svømming, som er stabilt og noe som man kan gjøre året rundt. I svømmehallen er det alltid sommer og varmt. Man kan legge på en til, og pleie såre muskler med litt badstu, for så å svømme noen runder, og så kose seg i boblebadet. Svømming er ikke bare en god aktivitet nummer to for den som driver med orientering, men egner seg for alle som har en fast annen aktivitet.

For mange er det orienteringen som er aktivitet nummer to, det er også noe som vi må anerkjenne. Det betyr at de får en idrett nummer to, som også trener hele kroppen. Man kommer seg ut i frisk luft, og får nærkontakt med naturen på et fint vis. Langt fra alle som driver med orientering er beinharde konkurrenter. Mange liker bare en ramme rundt det å komme seg ut og få litt frisk luft.

A_runner_at_the_EVERY_ONE_race_(5790615223)Dette appellerer spesielt til dem som egentlig tilbringer mye av vinteren i treningsstudio, i stedet for å drive med en vintersport utendørs.

Mykt underlag er bra for løpere

Mykt underlag, slik vi har det ute i naturen har flere fordeler ved seg. Den som er glad i å løpe, har sikkert merket at det kan føre til slitasjer om man løper mye på betong og asfalt. Det er dels et spørsmål om anslagsteknikk, og om hvordan man lander på foten. Mye kan kompenseres ved at man lander med flat fot, uten å rulle fra hel til tå, hver gang man lander, men hovedsaklig er det bedre å løpe på gresset eller over skogbunnen.