Riktig kosthold for konkurranse og trening

Du er hva du spiser, sies det gjerne, men det finnes noe grenser for hvor sunn man trenger å være, og det finnes mange forskjellige måter å definere sunn mat på. Det som er viktig i denne sammenhengen er at det er mange ting som er sunt innenfor en kontekst. Det for eksempel ikke sunt å sulte seg selv, eller å spise alt for mye, men det finnes noe rom innenfor dette som man kan snakke mer om.

Sukker og søtsaker

sweets-1047668_960_720Den grunnleggende holdningen som mange av oss er oppdratt med, er at det ikke er sunt med søtsaker. Det betyr ikke at man trenger å holde seg unna dem fullstendig. Det er fullstendig ok å drikke en liter brus om dagen, om det for eksempel er det eneste sukkerholdige som man tar i seg. Derimot kan det lett bli for mye, om man kombinerer det med andre ting. Flytende sukker er forresten ikke bra om du ikke er i stadig bevegelse. Om sukret ikke forbrennes når man tar det til seg, tar det meget kort tid, før de lagres som veldig lett fett, som blant annet er en av årsakene til åreforkalkninger og påfølgende problemer, så vel som diabetes, som er en følge av overforbruk. Et gjennomsnittsmenneske på 70 kg, kan likevel uten problemer ta til seg 200 gr. sukker per dag uten problemer, så lenge man også passer på at man rører seg.

Fett og slikt

Fett i mat har fått et ufortjent dårlig rykte på seg, og noe av grunnen er et stort stykke dårlig forskningsarbeid, som satte en forbindelse mellom feit mat, og hjerte-kar -sykdommer. Det stemmer faktisk ikke helt. Her er det som regel raffinert sukker som bærer skylden. Fett er derimot næring som det tar tid for kroppen å fordøye. Det er langt mer energiintensivt enn karbohydrater, og er komplekst bygget opp.